skip to Main Content

Ankelskade

Symptomer efter en ankelskade

En ankelskade kan medføre smerter på ydersiden, bagsiden og indersiden af foden eller fodryggen. Sådanne skader opstår hyppigt i forbindelse med sport.

fodsmerter ankelskade

Smerterne kan skyldes en forstrækning af ledbåndene, musklerne, hævelse eller et bone bruise. Du kan også have pådraget dig en seneoverbelastning, f. eks. en akillessenebetændelse, der hyppigt opstår som overbelastningsskade hos f. eks. løbere. Der kan også være tale om seneskedehindebetændelse – tendovaginitis. En irritation i senesskeden omkring senerne i anklen kan opleves som smerter i hvile og under aktivitet.

Når senevævet bliver irriteret, fortykkes vævet, hvilket medfører mindre plads og begrænser senens fri bevægelighed. Står dette på i langt tid, kan der dannes arvæv, og senen kan skrumpe permanent, hvilket ændrer på senens funktion.

Seneskedehindebetændelse opleves primært i forlængelse af en overbelastning. Det kan skyldes ensidig gentagende påvirkning under sport eller anvendelse af uhensigtsmæssigt fodtøj som klip-klap’er, stiletter og lignende. Er mængden af din træning øget for hurtigt, er

underlaget for hårdt, eller har du for lidt tid til at restituere, risikerer du seneskedehindebetændelse i anklen. Enkelte personer kan være arveligt disponerede.

 Behandling efter en ankelskade

Der er tre ting, som er vigtige for at din ankel hurtigt bliver god igen:

  1.     Du skal korrigere en evt. fejlstilling i anklen for at opnå en hurtig heling. En fejlstilling betyder, at fodens knogler sætter sig i spænd imellem hinanden, hvilket vi korrigerer med manipulation eller mobilisering. En fejlstilling forårsaget af en forstuvning kan medføre problemer i anklen, knæet, hoften, i bækkenet – og op efter. Er man stram i musklerne i baglåret, i lægmuskulaturen og fodens svangsene, kan dette bidrage til en overbelastning af akillessenen.
  1.     Du skal minimere smerte og forbedre funktionen.Ved forstuvninger kan smerten skyldes både hævelse samt øget muskelspænding. Vi reducerer hævelsen ved at behandle blodomløbet og lymfesystemet for at optimere tilbageløbet. Vi arbejder med din rygsøjle for at påvirke nerverne til musklerne og vi fjerner dermed muskelspændinger.
  1.     Du skal forebygge, at skaden ikke opstår igen. Hvis der er tale om en overrivning eller en kraftig forstrækning af muskler, f. eks. en achillessene eller et ledbånd, bliver fodens proprioception reduceret.  Proprioception er et signal, der fortæller hjernen om, hvor din kropsdel befinder sig i relation til dine omgivelser og til andre kropsdel. Denne evne er vigtig at genoptræne for, at du kan undgå skader i fremtiden. Har du en akillessenebetændelse, kan det hjælpe med øvelser rettet mod at styrke senevævet. Når du er klar, anbefaler vi altid specifikke øvelser for at genoptræne din styrke og proprioception.

 

Vil du høre mere?

+45 31470754
kontakt@cityo.dk

Adresse

adress_pin

Holbergsgade 14, 3. t.v.

1057 København K





Back To Top