skip to Main Content

Dyrker du sport for nydelsens skyld, eller er det for at holde din krop stærk? Vi kan alle sammen være uheldige at få en sportsskade. Sportsskader kan inddeles i 2 kategorier: OVERBELASTNING eller AKUTSKADE.

OVERBELASTNING vil sige, at der gentagne gange har været et slid på vævet, enten under fejlstilling af leddet, hvis man øget vægten for hurtigt i styrketræning eller øger træningsmængden hurtigere, end vævet kan tåle.

AKUT SKADE kan være resultat af traume, under takling, slag af med- eller modspiller eller ved fald. Dette kan bl.a. indebære brud, muskel- og seneskade, læderet menisk, osv.

Skaden kan sidde i alle strukturer i kroppen; knogler, ledkapslen, muskler, sener, diski, menisk, slimsække. Alt afhængig af hvilken struktur, der er påvirket, er der vidt forskellige helingstider af vævene. Dette er vigtig at holde sig for øje, så man er realistisk omkring prognosen og forløbet, så der tages hensyn til den struktur der heles langsommest.

Helingstider og opbygning:

Knogle: ca. 4-6 uger

Muskler: ca. 6-8 uger

Sener: ca. 6-9 måneder

Ledbånd: ca. 6-12 måneder

Brusk: ca 12 måneder +

Det er vigtigt at reagere på overbelastningsskader, da der over tid ske en sensitivering af vævet. Det betyder, at nerver, som normalt ikke opfatter smertesignaler, ændrer karakter og bliver sensitiv over for smerte. Når smerter har været til stede i mere end 6 måneder, defineres de som kroniske smerter.

Vi anbefaler aldrig, at du skal sætte dig i stolen og vente på, at skaden heler. Du skal fortsætte med at træne. Dog skal træningen tilpasses og ændres, så der tages hensyn til vævet. Alt efter hvilken type sport du dyrker, kan dette betyde at du skal træne anderledes for at give skaden ro.

Back To Top