skip to Main Content

Inkontinens

Et hyppigt problem

EN UD AF FIRE KVINDER har problemer med URININKONTINENS. Mange kvinder har svært ved at holde på vandet, når de er fysisk aktive eller skal skynde sig for at kunne nå på toilettet. Har du stress urininkontinens, oplever du ufrivillig urinlækager, der opstår samtidig med hoste, nys eller anden aktivitet, som øger det intraabdominale tryk. Urgency urininkontinens defineres som en bydende kraftig vandladningstrang, som resulterer i en ufrivillig urinafgang. Har du en overaktiv blære, oplever du hyppig trang til at komme på toilettet, og du får sandsynligvis afbrudt din nattesøvn for at skulle tisse flere gange om natten. Du kan også have en kombination af de to inkontinenstyper.

Årsag

Risikoen for stress urininkontinens stiger efter graviditet og fødsel, både hos de kvinder der har fået kejsersnit og som har født vaginalt. Uhensigtsmæssige toiletvaner og forstoppelse, sportsaktiviteter, som springgymnastik og trampolinhop, er også faktorer der øger risikoen. Andre risikofaktorer for at udvikle inkontinens inkludere alder i sig selv, overgangsalder – og dertilhørende østrogenmangel – nedsunken livmoder, operationer som f. eks. hysterektomi, og overvægt.

Urgency urininkontinens og en overaktiv blære kan skyldes en mekanisk irritation af blæremuskelen. Det kan, f. eks. være blæresten og cyster. Skader i nervesystemet kan medføre begge slags inkontinens.

Inkontinens mindskes ved bækkenbundstræning

Både inkontinens og gener ved en overaktiv blære KAN MINDSKES VED BÆKKENBUNDSTRÆNING. Bækkenbundsmusklerne understøtter blære, livmor og endetarm. Bækkenbunden består af både muskler og bindevæv. Den er 1 cm tyk, er opbygget af 3 lag, set nedefra danner de et U, hvorigennem urinrør, skede og endetarm går.

For at kunne udføre bækkendbundstræning korrekt er det vigtigt at kunne aktivere muskulaturen.  30-50 %  AF KVINDER HAR SVÆRT VED AT LAVE ET KORREKT KNIB. I stedet aktiverer de andre muskler, som balder, lår og mavemuskler. I værste fald anvender de bugpres i stedet for at knibe, hvilket virker meget belastende på bækkenbunden. Ved et knib sker en sammentrækning af bækkenbunden. Ved knibet løftes bækkenbunden lidt op. Da bækkenbunden ligger rundt om urinrør og endetarm, vil urinrør og endetarm blive trukket med fremefter ved et knib, og derved opstår der et knæk på urinrør og endetarm, som herved lukkes.

Forskning viser, at kvinder, der har modtaget bækkenbundstræning, HAR FÆRRE VANDLADNINGER, LÆKKER MINDRE HYPPIGT OG ER GENERELT MERE TILFREDSE. Der er god evidens for forebyggende træning af gravide. Ligeledes ses der en positiv effekt af bækkenbundstræning blandt mennesker med overaktiv blære og urgency urininkontinens.

Osteopati kombineret med fysioterapi kan hjælpe

Vi kan hjælpe dig at komme af med din urininkontinens. Vi vil guide dig med at knibe korrekt, så du nemt kan komme i gang med bækkenbundstræning. Er muskulaturen for stram, vil vi udspænde den. Vi guider dig til at kunne slappe af i musklerne, så at de igen kan aktiveres.

Er der dårlig cirkulation i området grundet en skade, arvæv, operation, fødsel eller lignende, vil vi arbejde med bindevævet omkring din livmoder, blære og endetarm. Vi vil desuden arbejde med bindevævet omkring blære. Vi betragter din krop som en helhed, og vi arbejder med hele kroppen. Vi bruger manipulation, muskel- og fascia teknikker til at fjerne spændingerne i mellemgulvet, i fascien i maveregionen, evt. skævhed i bækkenet eller låsninger i ryggen. Vi vejleder dig i din træning, og du kan forvente, at det tager omkring 5 behandlinger, inden at du lærer at fange musklerne korrekt.

 

 

Sådan spænder du rigtigt i bækkenbunden

 

Se flere videoer om bækkenbundstræning hos GynZone.

På klinikken er det Ksenia der har efteruddannelse i GynObs fysioterapi. Vi er alle uddannede i gynækologisk osteopati.

Vil du høre mere?

+45 31470754
kontakt@cityo.dk

Adresse

adress_pin

Holbergsgade 14, 3. t.v.

1057 København K





Back To Top